Czym jest Mindfulness?

Mindfulness jest niezwykle skutecznym narzędziem pozwalającym na redukcję stresu, poprawę koncentracji, rozwijanie osobistej uważności i poczucia godności. Jest zbiorem praktyk opracowanych i przebadanych naukowo przez amerykańskiego profesora Jona Kabat Zinn’a. Jest również treningiem uwagi przybierającym formę świeckiej praktyki medytacji – jako ćwiczenia kontemplacji.

 

Tłumaczony na język polski w najprostszej wersji będzie oznaczać uważność, jednak w pełnym rozumieniu Mindfulness to także obecność i pełnia umysłu.

Sam twórca metody Profesor Jona Kabat Zinn określa Mindfulness jako „szczególny rodzaj uwagi: świadomej, nieosądzającej i skierowanej na bieżącą chwilę”. Kluczowa jest tu umiejętność bycia obecnym we własnym doświadczeniu w każdej chwili, tak by przeżyć je świadomie. W trakcie treningu rozwija możliwości postrzegania swoich myśli i emocji. Służyć to ma uwolnieniu się od własnych automatycznych reakcji, takich jak chociażby zbytnie zamartwianie się sprawami, które nie nadeszły.

Praktyka uważności pomaga w oduczeniu się nieużytecznych schematów funkcjonowania umysłu.

Mindfuless jest wysokiej jakości uwagą poświęconą temu co dzieje się w bieżącej chwili w tobie, oraz dookoła ciebie. W telegraficznym uproszczeniu, jest to utracona sztuka robienia jednej rzeczy na raz.

Najpopularniejszy na świecie program rozwoju uważności nazywa się Mindfulness Based Stress Reduction, w skrócie MBSR. Opracował go w 1979 r. Jon Kabat-Zinn, neurobiolog z University of Massachusetts w USA. Metodyka wypracowana przez Kabat-Zinna oparta jest na świeckich technikach medytacyjnych, wywodzących się z tradycji buddyjskiej.

Rosnący zbiór badan naukowych prowadzonych na Amerykańskich i Europejskich uczelniach i w ośrodkach medycznych wskazuje jednoznacznie na pozytywny wpływ medytacji uważności na zmniejszenie poziomu stresu oraz na pochodne od stresu choroby autoimmunologiczne. Badania z zakresu psychologii poznawczej odkryły również wyraźny wpływ praktyki uważności na zapobieganiu nawrotów depresji.

 

Z biegiem lat, medytacja uważności znajduje coraz szersze zastosowanie. Obecnie na rozwój uważności stawiają między innymi korporacje, firmy technologiczne, szkoły, oraz szpitale i kliniki zdrowia. Programy Mindfulnes zostały też wdrożone na większości Uniwersytetów w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Coraz częściej stosowane są w szkołach, jako forma uzupełniająca kształcenie w obszarze społecznych relacji, umiejętności radzenia sobie z emocjami i wyrażania ich czy regulacji stresu – aktualne zjawiska wszechobecnego w szkołach.

Jak pokazują liczne badania Już po 7-8 tygodniach regularnej praktyki uważności zachodzą bardzo pozytywne  zmiany w mózgu: ludzie uczą się w jaki sposób regulować swoje emocje, jak być bardziej skoncentrowanym, przytomnym, ćwiczą cierpliwość, poszerzają swoje horyzonty poprzez otwieranie umysłu na nowe informacje i doświadczenia. Badania potwierdzają też, że mindfulness redukuje poziom stresu, pomaga zwalczyć depresję, czy też zmniejszyć znacznie ryzyko pojawienia się stanu depresyjnego. Pomaga także w walce z różnego rodzaju lękami czy fobiami, przywraca równowagę w naszym życiu i pozwala nam czuć się bardziej szczęśliwym.